fredag 5 juni 2009

10 bra danska romaner


Då jag gjorde en lista med tio norska romaner på den norska nationaldagen så är jag nödd och tvungen att göra en med danska på deras Grundlagsdag. Så danskarna inte stämmer mej.

Ved vejen av Herman Bang
Finns också som seriealbum av han som gjorde Valhalla. Jag har bara läst den på danska så jag förstod inte så mycket. Men han har ett vackert språk.

Niels Klims underjordiska resa av Ludvig Holberg
Som liten såg jag en tv-produktion byggd på den här. När Niels Klim blir diktator lät han i den versionen avrätta berättaren. Originalet har inga sådana metafiktiva inslag men är en rolig swiftsk berättelse.

Berättelser om natten av Peter Höeg
Danskt ö ska det vara. Jag tror det danska öet kommer innan uet. Det här är väl egentligen en novellsamling. Men alla berättelserna utspelar sej samma dag. Jag har sett böcker kallas för romaner på lösare grunder. Jag är inget stort Hoeg-fan, men den här boken är lysande.

Preludier av Peer Hultberg
Inte fullt lika prettotastisk som hans Requiem. Om Chopin som barn. Vilket är lite underligt. Men det finns flera stycken som har ett vackert språk.

Skit i traditionerna av Leif Panduro
För tonåringen inom en.

Mars 1970 av Klaus Rifbjerg
Efter en natt av oroliga drömmar så vaknar hela Köpenhamns befolkning upp svårt bakfull.

Den lyckliga tiden av Hans Scherfig
Som Hets. Om Hets vore rolig.

Frydenholm av Hans Scherfig
Scherfig får två böcker eftersom han är Scherfig. Denna skildring av Danmark under andra världskriget fördömdes enat av den danska borgerligheten när den kom.

Ragnarök av Villy Sörensen
En omarbetning av de nordiska gudasagorna. Den bästa av de många romaner som använt sej av olika mytologier.

Ge sig hän av Pia Tafdrup
Hade det varit tio böcker och inte tio romaner hade listan nog dominerats av diktsamlingar. Strunge, Inger Christensen och Pia Tafdrup med flera. Tafdrups roman är inte lika bra som hennes dikter. Men det finns partier där man känner igen henne.

2 kommentarer:

vixxtoria sa...

Intressant läsning tycker jag; jag är inte så uppdaterad på dansk litteratur, utan det blir mest storsäljare och medialt uppmärksammade böcker som jag tittar närmare på och ibland läser.

Den 17 juni blir det väl en Islandslista, eller?

Petter sa...

Det får väl nästan bli det om jag lyckas skaka fram tio styckna.
Kanske får jag fuska med en saga eller två.

Flera av de här är hyfsat populära författare. Även om det kanske var ett tag sen. Scherfig säljer fortfarande bra.