måndag 8 mars 2010

10 bra romaner skrivna av kvinnor


På diverse nationaldagar brukar jag som den trogne läsaren vet ha listor med böcker från länderna i fråga. 8 mars kan väl säjas vara motsvarigheten till en nationaldag. Jag tvekade lite inför att göra en motsvarande lista med romaner av kvinnliga författare. Det är sällan man ser motsvarande för manliga (fast den 9 mars förra året hade jag en lista med de tio bästa manliga författarna för att liksom fira att ordningen var återställd - vilket kanske var fånigt av mej).

Det brukar säjas att män mest läser manliga författare. Då brukar många män utbrista att de visst läser lika mycket, om inte mer, böcker av kvinnor som av män. Själv läser jag flest män. Troligen för att jag är en dålig människa.
En sån här lista riskerar kanske att bli närmast förolämpande nuförtiden när kvinnliga författare alls inte är något undantag.
Men jag ska ju uppdatera med nåt:

Emily Barton - The testamente of Yves Grundron
Bonden Yves Gundron i byn Mandragora uppfinner i romanens början selen vilket leder till förbättrade och förenklade transporter. Gundron börjar göra fler uppfinningar. Men en dag kommer en antropolog till dalen. Byn har tidigare varit helt avskärmad från omvärlden.
Fascinerande debutroman från 2002 om synen på civilisation och sånt. Anakronistisk och rolig.

Maja Ekelöf - Rapport från en skurhink
Maja Ekelöfs dagboksroman om sitt liv som städare är mycket roligare att läsa än man kanske skulle kunna tro. Med ett starkt och levande språk. Boken är inte alls enbart en pliktläsning (sen är det naturligtvis din plikt att läsa den om du vill vara någorlunda insatt i svensk litteratur och svensk historia).

Aminata Sow Fall - Tiggarnas strejk
I en Senegalsk stad beslutar hälsoministern att tiggarna ska bort från gatorna. Men tiggarna går ut i strejk. Då det för muslimer är en plikt att ge allmosor ställer detta till med stora bekymmer. En rolig samtidssatir.

Jayne Anne Phillips - Maskindrömmar
Jayne Anne Phillips är USAs bästa nu skrivande kvinnliga författare. Maskindrömmar var hennes första roman.

Joanna Russ - Honmänniskan
Female man heter den på engelska. En pun som går bort på svenska (annars är översättningen rätt bra). SF från 70-talet där kvinnans roll på olika sätt och i olika världar tas upp. Komplex och välskriven.

Elizabeth Smart - Vid Grand Central station där satt jag och grät
Elizabeth Smart tar kärleksromanen till helt nya höjder i denna vackert skrivna bok. Utan att vara dålig så lyckas översättningen inte helt överföra styrkan i språket. Så just här kan originalet rekommenderas.

Gertrude Stein - Melanctha
Ingick från början tillsammans med två andra historier i Three lives. Tre berättelser om tre kvinnor. Men det var historien om afro-amerikanskan Melanctha som gjorde sensation och skandal. Stein är här bara början av det som kommer att bli ett alltmer (och ibland lite tröttsamt) experimentellt författarskap. Här finns den typiskt steinska upprepningen som teknik, men här för att förstärka texten som får en rytmisk kvalité.

Anja Tuckerman - Våldtäkt
Anja Tuckermans roman är en fruktansvärd läsupplevelse.

Elvira Vigna - Saker som män inte förstår

Simona Vinci - Om barnen vet man ingenting
En stark, ibland otäck, vacker skildring av en grupp barn. Denna italienska roman fick en hel del uppmärksamhet när den kommer. En hel del upprörd sådan också. Vilket jag lite kan förstå. Jag tyckte slutet var svårt att läsa.

7 kommentarer:

Lilla O sa...

Och eftersom jag inte bara är en hemsk människa som läser flest böcker av kvinnliga författare utan också har fördomar om dem trodde jag att Jayne Anne Philips skrev tantsnusk. Du ligger nog i lä trots allt (om du inte gör en manslista imorgon igen förstås)

Petter Malmberg sa...

Jayne Anne Phillips namn skulle kanske passa bra till en FLN-författare.
Det händer mej rätt ofta att jag får för mej att en del författare är av ett annat slag än de är. Länge blandade jag ihop Faw Weldon och Sidney Sheldon.
Men Jayne Anne Phillips är en bra författare (även om jag kanske inte egentligen har beläsenheten nog att utse henne till amerikas bästa).
Novellerna i "Svarta biljetter" är också bra.
Bägge böckerna gavs ut som (fula) månpocketar. Så de borde vara lätta att få tag i på antikvariat.

Anonym sa...

Jag har förvisso läst väldigt få av böckerna på denna listan
Det har inget med författarens kön att göra, mer att det är dynga :)

Förutom Jayne Anne Phillips vill jag läsa alla böckerna, utom skurhinken för den har jag redan läst o den va bra

Fler listor tack!

/Storebror som har facit

lustigkulle sa...

Jag ler litet åt din passus om att göra en lista med manliga författare för att det ska "väga jämnt". Det ligger en finurlig poäng i det. Jag har en syster som spelade i ett rockband för ett antal år sedan. De var rätt bra, spelade både i Hultsfred och Roskilde. Men när de andra gången ringde arrangörerna i Hultsfred fick de beskedet att "Vi har redan ett tjejband." !? Att man säger damfotboll men inte mansfotboll är ett annat exempel. Att särbehandla är tveeggat.

Tyvärr är det ändå så, att när någon sätter ihop en underförstått könsneutral litteraturlista brukar männen få en förkrossande övervikt. Ingen tror väl att det beror på att män genomsnittligt är bättre författare eller? Så det är fortfarande befogat att pusha för de kvinnliga författarna. Tack för din lista!

"Vid Grand Central station ... " är också en av mina favoriter.

Petter Malmberg sa...

Lustigkulle: Vid Grand Central Station är en mycket bra bok. Det var ett tag sen jag läste den. Jag har inget eget ex och blir lite förvånad varje gång jag inte hittar den i bokhyllan.

Att se kvinnliga författare som en egen grupp kan ha sina sidor. Det finns priser som går till kvinnliga författare. Och de kan förvisso försvaras med att de flesta priser går till mestadels manliga författare.
Men jag kan ändå föredra ett pris som det till James Tiptree jr:s minne som går till förf. som skrivit kring ämnet kön. De flesta pristagarna där är också kvinnor. Men priset får inte på samma sätt kvoteringsstigma.

Anonym: Det kommer säkert att bli fler listor här i framtiden.

Anonym sa...

Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg leser altfor få kvinnelige forfattere. Heldigvis er det en og annen, men alt i alt er det nok desidert flere mannlige...

Petter Malmberg sa...

Jag brukar själv inte direkt tänka på den aspekten när jag väljer böcker.
Vilket man kanske skulle.