söndag 14 mars 2010

Citerat från veckans läsning (not till inlägget om Triffidernas uppror)

"Undergången förekom i en hel rad sf-texter. Den tycktes intressant som en framtida 'Robinson Crusoe' eller 'Den hemlighetsfulla ön'. En förevändning för ett överlevnadskäckt scouting for boys. Stora boys.
Bäst minns jag John Wyndhams triffider[...]hur jag då för trettio år sedan förvånades över den underhållningssjälvklarhet med vilken Wyndham fick läsaren att acceptera att det var likasågott att den stora blinda folkmajoriteten drog sig undan för att självdö[...]Det var en trevlig världsundergång. Och Wyndham fick mig att förstå hur lätt det är att bli arisk nyodlare i öster eller brittisk kolonialherre i Indien eller rysk helikopterpilot i Afghanistan. Utrotning är kul. Och nog tror jag att olika imperier kommer att fortsätta folkutrotning min tid ut med samma självklara tillfredsställelse som Wyndhams hjälte när han kör ut ur romanen mot framtiden efter att ha lämnat ännu en grupp medtävlare åt triffidförintelse."
Jan Myrdal 1982
ur "Alltså går människans värld under" i Den trettonde

När jag skrev om John Wyndhams Triffidernas uppror så nämnde jag att Myrdal hade skrivit om romanen i sin bok om Mexico. Där är avsnittet lite kortare än det här som jag snubblade på häromdagen när jag bläddrade i de olika Skriftställning-volymerna. "Scouting for boys" får i den senare versionen beskriva Triffidernas uppror, medan det här gäller andra sf-texter om tiden efter katastrofen.

1 kommentar:

Anonym sa...

bra start