fredag 30 april 2010

5 bra holländska böcker


I dag är det Nederländernas nationaldag. Jag vet inte anledningen till att de har den i dag och vad som är skillnaden mellan Holland och Nederländerna har jag heller aldrig riktigt begripit.
Men i alla fall:

Anna Enquist - Blessyr
Novellsamling från 1999. En sån där där den sista novellen för samman motiv och personer från de tidigare novellerna. Ett grepp som beskrivs som "överraskande" på bokens baksida. Det kanske hade varit mer överraskande om det inte just nämndes på baksidan. Nåja. Själva novellerna är, trots detta något uttjatade knep, riktigt bra.

Lucebert - Dubbel metamorfos
"men han sparkade solen ner under bordet/medan han slog igen sin skolbok" (ur "Till den svikna lärarkåren", övers. Sonja Berg-Pleijel och Lasse Söderberg)
Lucebert är förutom poet också konstnär. Dubbel metamorfos är ett urval ur hans lyrikproduktion med illustrationer av Lucebert.

Cees Nooteboom - Ritualer
Nootebooms genombrottsroman. Nooteboom är en mindre betydande men ofta underhållande författare. Den här är till exempel rätt rolig. Vilket är svårt att tro om man skulle beskriva handlingen. Vilket vi alltså inte tänker göra. Hans allvarligare romaner bör dock undvikas.

Simon Vestdijk - Kyparen och de levande
I denna roman från slutet av 40-talet så blir invånarna i ett hyreshus förda till en tågstation. Efter hand glider romanen över i det groteskt fantastiska. Vestdijks religiösa teman gör att han ibland kan frmstå som lite gammeldags. Men en ateistisk karaktär är här rätt sympatiskt skildrad.

Moderna holländska berättare, red. av Sven Delblanc och Marguérite Törnqvist
Vestdijk är en av de författare som finns representerade i denna antologi från 1969 (så moderna är väl numera kanske inte helt korrekt). Det här är den första samlingen med luitteratur från ett land som jag läste. Efter denna läste jag under en period väldigt många såna. Att denna öppnade mina ögon för den här sortens antologier har dock inte gjort att jag läst särskilt mycket holländare. Jag minns det som en bra antologi. Jag tror det är en vampyrnovell i. Något som saknas i många liknande samlingar.

6 kommentarer:

eskil sa...

Det är en fantastisk novellsamlingsantologi. Det gavs för evigheter sedan ut pocketar från många språkområden. Går förmodligen att hitta i bibliotekens magasin.

eskil sa...

Holland är en del av Nederländerna, men den som är mest känd historiskt. Nooteboom en mindre betydande författare?

eskil sa...

a propos nåt helt annat: gå in på www.kristianstadsbladet.se och sök dig fram till bloggarna och läs min vän och f d arbetskamrat P A Ydrefelts Ljudbloggen!

Petter sa...

Det ges fortfarande ut rätt många av den här sortens antologier.
Bokförlaget Tranan har en bra serie "XLand berättar".

Eskil Malmberg sa...

Stämmer, de finns på skolan

eskil sa...

Gick du in på PAs blogg? Den är verkligen spännande