tisdag 27 april 2010

5 bra sydafrikanska böcker


Idag är det Sydafrikans nationaldag, Frihetsdagen - som firar att det första demokratiska valet hölls där den 27:e april för sexton år sen. En av de bättre nationaldagsanledningarna.

Breyten Breytenbach - Blodet på dörrposterna
Ett urval dikter av denne författare som också ärbildkonstnär. Breytenbachs dikter är märkliga och starkt rytmiska. Då jag lånade boken och inte äger den kan jag inte citera ur den. Men en dikt om Breytenbach har varit Veckans dikt här. Den dikten "Breyten Breytenbach får betrakta månen" skrev den holländske poeten och konstnären Lucebert när Breytenbach satt fängslad av apartheidregimen.

J. M. Coetzee - Onåd
På länken ovan skriver jag om boken: "Jag har inte så mycket att säja om den. Den vart väl rätt bra (något av en Anti-Sartre)." Den uttömmande analysen står jag fortfarande för (inlägget handlar mer om recensenters vana att avslöja en boks handling så fort det rör sej om lite finare litteratur).

Nadine Gordimer - Bevararen
Denna roman från 1974 brukar anses vara starten på en radikalisering av Gordimers författarskap. Romanen kretsar kring en rik vit man. Det är en komplex roman med en vacker, stilren prosa.

Nelson Mandela - Den långa vägen till frihet
Jag brukar inte läsa memoarer. Men ibland får man göra undantag. Mandelas liv är onekligen en spännande historia.

Sindiwe Mogana - Mödrar emellan
Roman från 1998. En amerikansk turist blir mördad av ett gäng unga män. Boken berättas av modern till mannen som utdelade det dödande slaget. Hon vänder sej till den amerikanska flickans mor. Och berättar om hennes och sonens liv och Sydafrika.

6 kommentarer:

eskil sa...

Du har med två nobelpristagare, ja, tre, om vi räknar fredspriset. När Coetzee tilldelades priset hade vi redan på skolan I väntan på barbarerna och skaffade vi Onåd i uppsättning så fort den kom i pocket. Det blev mycket uppskattad läsning, öppnande, sade några. Nobelprisets utnämnande kan man se som ett omöjligt uppdrag, då det kryllar av förtjänta författare, men som lärare i svenska - och engelska, Harold Pinter - kunde/kan man dra stor nytta av de utnämndas aktualitet. Gordimer är en lysande novellist, och skriver en väldigt klar engelska, så hon är också lämplig att studera med unga människor och visa att det som ses som seriös litteratur inte bara är möjlig, utan också spännande att läsa.

Ingrid sa...

Nelson Mandelas biografi har jag inte läst- men det borde jag nog göra.... och Sindiwe Moganas bok väcker helt klart mitt intresse...

Petter sa...

Ingrid: Sindiwe Magonas roman är väldigt bra. Fast kanske inte alltid den muntraste läsning.

Eskil: "Bevararen" är nog inget bra exempel på seriös litteratur som möjlig att läsa. Den är rätt svår.
Att de fått nobelpriset är väl inte deras fel, (även om Clezio lider av en viss pristillvändhet). Men det är kanske ett tecken på att jag läst för lite sydafrikansk litteratur.

Petter sa...

Coetzee, menar jag. Inte Clezio.

eskil sa...

Jag menade Gordimers noveller.

Bai sa...

Takk for gode tips. Eg kjenner bare til to av desse namna.