torsdag 17 juni 2010

5 bra isländska filmer


I dag är Islands nationaldag. De firar att de blev fria från danskarna. Och vem skulle inte fira det? Det säjs att de senaste åren varit bra isländska filmår.

Biodagar
SVT visade en serie filmer av regissören Fridrik Thor Fridriksson för nåt år sen. Den här minns jag som den bästa av dem jag såg då.

Korpen flyger
Tungur knivur.

Memphis
Kortflm av Thorgeir Gudmundsson som utspelar sej på ett konferenscentrum långt ut i ödemarken. Den stora byggnaden är så gott som övergiven. De sex människorna i filmen har en något annorlunda relation till varandra än man först tror.

Nói albinói
Av Dagur Kari. Från 2003. Karis långfilmsdebut. Men han hade gjort flera hyllade kortfilmer innan. Om 17-åringen Nói. En rolig, sorglig och vacker film.

Pojkdrömmar
Hrafn Gunnlaugsson har efter Korpen flyger gjort en hel del filmer som försökt vara som Korpen flyger. Den här barndomsskildringen från 1993 är lite annorlunda. Även om pojken i filmen fantiserar om att vara en viking.

6 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

En period såg jag mycket isländsk film..

Petter sa...

Hade du några favoriter?
Själv har jag väl mest sett en del på svensk TV. Vilket, som jag märkte när jag skulle göra den här listan, gör att det är lite svårt att komma ihåg vad de heter.

Vixxtoria sa...

Jag har sett Korpens skugga också. Den sägs vara mindre blodig och krigisk än Korpen flyger, men jag har faktiskt räknat hur många som dör, och det är fler i "skuggan". Sedan gjorde Gunnlaugsson även serien Den vite vikingen (med en mycket ung och ganska ofta naken Maria Bonnevie, till exempel). Den tyckte jag mycket om, och har till och med på idag väldigt slitna videoband, där tyvärr första delen försvunnit i någon flytt (eller möjligen spelats över av någon illasinnande och kulturfientlig lillebror).

Karis film skulle jag gärna vilja se. Jag känner hans mor ganska väl och hon skryter så hemskt (men säkert berättigat) om honom varje gång vi ses :-D

Kari är son till den isländske författaren Pétur Gunnarsson förresten.

Petter Malmberg sa...

Jag har sett de där två också. Det var väl bland annat dem jag menade med filmer som försöker vara som "Korpen flyger".
Möjligen skulle man kunna se överspelandet av Den vite vikingen som en kulturvänlig handling. Jag tror det finns en långfilmsversion av den.

Noi Albinoi bör vara rätt lätt att få tag i. Du kan hälsa hans mor att hon har all anledning att vara stolt (om nu inte alla priser han fått skulle vara skäl nog). Det är en väldigt bra film.

Vixxtoria sa...

Jag har sett långfilmsversionen av Den vite vikingen också, och tycker nog att tv-serien var bättre. För övrigt spelades antagligen del ett över med något betydligt mer kulturfientligt. Något amerikanskt kommersialistiskt typ.

Jag har förstås många gånger försäkrat Karis stolta moder att hon har all anledning att skryta med honom. Men jag skulle tycka om att veta vad jag pratade om. Kanske kunde jag önska mig den i födelsedagspresent. Hittills står det bara en ficklampa på listan (så att jag ska kunna läsa så mycket jag vill när jag tältar i sommar). Men jag kunde ju använda ficklampan för att lysa lite på filmomslaget också.

Petter sa...

Själv skulle jag nog önskat att slippa tälta om jag var i din sits. Men Noi Albinoi är säkert ett bra andraval.