söndag 13 juni 2010

Svar på fredagens citatfrågor


Bara en person svarade på Gissa citat
Ni andra är dåliga dåliga läsare.
Svaren, i alla fall:
1. Peter Bichsel
ur "Amerika finns inte" i Barnsliga historier.
Jag skriver lite mer om denna schweiziska novell HÄR

2. Nick Cave (ah-na och mah-na borde ha varit en ledtråd)
ur And the ass saw the angel
som jag skrev om HÄR

3. Velimir Chlebnikov
ur "Ka" i Baklängesvärlden
Jag skrev om denna novell HÄR

4. Marlen Haushofer
ur Väggen
Som jag skrev om HÄR

5. Ilf (of Ilf och Petroff-fame)
ur Ilfs anteckningsböcker, i Ilf & Petrov-samlingen Kyssen överför infektion

6. Boris Vian. Vilket Johannes svarade rätt på.
ur Hösten i Peking

4 kommentarer:

Feedback66 sa...

Måste erkänna att den här tävlingen var lite utanför min liga. Så, då var det sagt.

Petter sa...

Det var väl ändå mest ett sätt att uppdatera utan större ansträngning.
"You suck"-bilden och det där med "dåliga dåliga läsare" är inte allvarligt menat.

Bernur sa...

Förlåt, jag har varit dålig på att kolla, för jag håller på med ett stort hemligt arbete: annars är ju Nick Cave-citatet som gjort för mig - det finns även en fin inspelning (inläsning) på en skiva med drogrelaterat material, som släpptes 1989 (?), där han läser några rader, bland annat just dessa, ur romanen ...
Men de andra citaten! Så svårt!

Petter Malmberg sa...

De blev kanske lite svårare än jag hade tänkt mej.

På "Smack my crack", en samling från 1987, läser han delar ur det kapitlet. Det är det bästa av de uppläsningar han gav ut från romanen.

Om skivan var direkt drogrelaterad vet jag inte. Men omslaget är en teckning där en man ser ut att ha en dålig drogupplevelse.

Butthole Surfers hörde jag första gången på "Smack my crack".

Stort hemligt arbete låter annars spännande.