söndag 15 augusti 2010

Förstameningar - svaren

Om jag hade valt de tio bästa inledande meningarna så hade de nog blivit lättare. Men tio rätt slumpmässiga favoritböckers förstameningar visade sej nästan bli omöjliga att gissa (länkarna går till där jag tidigare skrivit om böckerna):

1. Samuel Beckett - Malone dör.
Andra boken i den så kallade Trilogin. Ingrid svarade rätt.

2. Denis Diderot - Jakob fatalisten.
Den här borde du naturligtvis ha kunnat.

3. Jenny Erpenbeck - Ordbok
Väldigt intetsäjanda förstameningar. Men själva boken är bra. Erpenbeck är ett av de nya tyska löftena.

4. Jaroslav Hasek - Den tappre soldaten Svejks äventyr under världskriget.
Snowflakes svarade rätt på denna väldigt svåra mening.

5. Torsten Kassius - Den gamla fabeln om Tälje Tokar
Gnidkungen svarade att han kunde denna. Vilket säkert är sant. Även om han nu inte iddades skriva ner svaret.

6. Jan Myrdal - En illojal europés bekännelser
Vixxtoria svarade Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell. En helt annan bok.

7. Joanna Russ - Adventures of Alyx
Bara Alyx hade godkänts. En bok jag läste under sommaren som jag inte hade med i min ihopbuntning av nyligen lästa böcker. Då jag nog tänkt skriva något lite mer om den.

8. Arne Sand - Ljugarstriden
Vixxtoria gissade på den andra av Sands två Öändanromaner.

9. Gertrude Stein - Melanctha
Ursprungligen en del av Three lives

10. Boris Vian - Dagarnas skum
Här lyckades Vixxtoria till slut få både bok och författare rätt.

6 kommentarer:

Konungen sa...

ja kunda arne sand osså. men ville inte hjälpa dom andra jag ente

Spiring sa...

Jag är inte så aktiv bloggläsare nuförtiden, så jag missade denna lek. Men klarade faktiskt Jakob Fatalisten. (I övrigt var det nog bara Svejk och Myrdal jag skulle tagit, med risk för att även jag ha haft helt fel på den senare.)

Petter Malmberg sa...

Konungen: Det där låter helt logiskt i mina öron.

Spiring: Jag kunde kanske ha hållit i gång den lite längre.
"Samtida..." och "En illojal..." börjar nästan likadant. Att Jan Stolpe väljer att inte direkt skriva av inledningen på "Samtida..." är nog för att de inte ska bryta mot rytmen hos de övriga partierna.

Vixxtoria sa...

Jag skulle gärna vilja ha till handlingarna att jag gissade rätt på Joanna R också.

Och för övrigt kan jag försäkra att jag gjort mitt bästa för att googla fram svaret på de olösta också. Torsten Kassius har jag aldrig hört talas om (han hör väl till en av dina uppfinningar, formodar jag).

Petter Malmberg sa...

Konungen kunde ju Kassius. Alltså finns han.
Sven Delblanc utgår ofta från Kassius.
Medan de sagor om Tälje Tokar som Kassius utgår från var populära som barnböcker när jag var liten.

Petter Malmberg sa...

Lite om Kassius