torsdag 19 augusti 2010

Liten gissningslek med textrader

Med risk att det har blivit lite väl många såna här på senare tiden (men då jag är femte dagen utan cigaretter så har jag lite svårt att sätta samman ord i såna där saker med stor bokstav i början och en liten liten cirkel i slutet) så snor jag en gissningslek från min bror.

Tio klassiska rader från tio klassiska sånger. Gissa vilka (sång, artist) i kommentarerna:

1. We're going to play the good guys/By singing the good guys hymn

2. I went out for a ten-minute walk/that's the last thing I remember/That was the 5th, now it's December

3. But I believe that lovers should be tied together/And thrown into the ocean in the worst of weather

4. Ett pulvermos är inget dåligt mos om det bjuds med kärlek

5. motorcycle black Madonna two-wheeled gypsy queen

6. Your face has fallen sad now/For you know the time is nigh/When I must remove your wings/And you, you must try to fly

7. Hon sprang uppå stenar - hon sprang uppå tå/Men aktade sej väl för böljorna de blå

8. For filth I'm glad to say is in the mind of the beholder/when correctly viewed everything is lewd though recent things are bolder

9. Well it seems you have a heart/I saw it once so I know it's true

10. The world does the hula-hula when my boy walks down the street

8 kommentarer:

Kajsa sa...

Nr 3 är Bright Eyes - A perfect sonnet

Nr 10 är Magnetic Fields - When my boy walks down the streets

Hmm, sen vet jag inte.

Petter Malmberg sa...

Det är rätt.

Spiring sa...

Tror sjuan är "Vänner och fränder", populariserad av Folk och Rackare.

Spiring sa...

Femman är nån gammal Dylan, tror jag.

Konungen sa...

2 jerdacottup man med triffids
4 du är min korvkiosk me kung tung
7an kunde jag folk o räckare, men är det inte herr olof på sjön?
9 är Marc Almond med Love Letter

Petter Malmberg sa...

Spiring: Femman är förvisso nån gammal Dylan.
Folk och Rackare och Vänner och Fränder är helt riktigt.

Konungen: Det är inte Herr Olof på sjön eftersom det är Vänner och Fränder och eftersom det inte finns någon sång som heter så.

Det är en annan Triffids. Men att just de raderna fick dej att tänka på Jerdacuttup kan jag förstå.

Det är en Almond från skivan innan den med Love Letter.

Kung Tung var emellertid naturligtvis fullständigt korrekt svarat.

Konungen sa...

RUBY RED

Petter Malmberg sa...

Ja. På "Mother Fist..."