måndag 16 augusti 2010

Slutmeningar

Liksom Ingrid på Ingrids boktankar så tycker jag slutmeningar är minst lika viktiga som inledningsmeningar.
Ni kan svara i kommentarerna. Jag har försökt göra det lite lättare än inledningsmeningarna
(uppdaterad med de rätta svar som kommit hittills, hälften är kvar)
(uppdaterad med ledtrådar)
(uppdaterad en tredje gång - nu är det bara dansken kvar)

1. Det har funnits glädje. Det kommer att finnas glädje igen.
(Vixxtoria svarade rätt: Ensam mot universum av Alfred Bester. Fast hon svarade med den engelska titeln The Demolished Man. Det är också lite snyggare på utrikiska: "There has been joy. There will be joy again.")

2. Marsborna stirrade tillbaka på dem en lång, lång tyst stund från det kluckande vattnet...
(Ingrid svarade rätt: Invasion på Mars av Ray Bradbury.)

3. - ty hans Snark var en Boojum, tyvärr.
(Olivia svarade rätt: Snarkjakten av Lewis Caroll. Jag har skrivit om boken tidigare. Mest om Tove Janssons illustrationer.)

4. Bunny junior skjuter med en mild gest undan hennes utsträckta hand och reser sig, reser sig över alltsammans.
(Kafka svarade Bunny Munros död av Nick Cave. Som jag skrivit om HÄR)

5. nu äntligen kunde de börja på kapitel I i Den stora historien, som ingen på jorden har läst, som fortsätter i evigheters evighet och där varje kapitel är bättre än det föregående.
(Hela meningen lyder: "Hela deras liv i den här världen och alla deras äventyr i N. hade bara varit omslaget och titelsidan:" sen följer "nu äntligen" och så vidare)
(Vixxtoria svarade rätt: Den sista striden av C. S. Lewis. Om denna den sista Narnia-boken skriver jag en del i inlägget Problemet med Susan - Neil Gaiman och Narnia. Ett bra inlägg om jag får säja det själv.)

6. I leave it entirely in your hands.
(Seriealbum. Inte riktigt sista meningen då det följer ett citat.)
(Spiring svarde Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons. Om hur Watchmen slutar har jag skrivit tidigare.)

7. Oedipa settled back, to await the crying of lot 49.
(Ingrid svarade rätt: Crying of Lot 49 av Thomas Pynchon)

8. - Jag har blivit gamlare.
("- Nå, har du haft skojigt?
- Så där.
- Har du sett métron?
- Nej.
- Jamen, vad har du då gjort?
- Jag har blivit gamlare.)
(Konung Johannes svarade Zazie av Raymond Queneau. Om Zazie, filmen och boken har jag också skrivit tidigare.

9. Verden var ung og grön og saftig. Og man lod alle sine forår gå til spilde. Og det er blevet sent nu.
(Danskt ö ska det va egentligen. På svenska lyder meningen "Världen var ung och grön och saftig. Och man lät alla sina vårar gå till spillo. Och det är sent nu" men har inte samma koppling till titeln som den danska meningen.
(Kommunistisk humoristisk författare. Första meningen: "För några år sedan dog en äldre herre på Österbro sedan han ätit en maltkaramell.")

10. Livet; en barnlek för Monsieur.
(Kom an - bokens titel är där.)
Den självutnämnde Konungen svarade rätt även här: Monsieur av Jean-Phillipe Toussaint.

14 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Ettan skulle kunna vara The demolished Man av Bester, men eftersom det är du som frågar så är det nog nån annan bok jag inte har läst.

Olivia sa...

Trean är förstås Snarkjakten av Lewis Carroll.

Kaka på jobbet sa...

Fyran. Bunny Monroes död?

Petter Malmberg sa...

Olivia: Det är helt riktigt.

Vixxtoria: Ettan är förvisso Demolished Man (Ensam mot universum) av Alfred Bester.

Petter Malmberg sa...

Ka(f)ka: Det är rätt. Av Nick Cave.

Ingrid sa...

Nummer 2 är Ray Bradburys "The Martian Chronicles"

Ingrid sa...

Jag gissar på Thomas Pynchon och The Crying of Lot 49. På nr 7. (Den boken har jag någonstans men tror inte att jag har läst den).

Petter Malmberg sa...

Bägge är rätt.
Pynchonen är åtminstone inte fullt så fasligt tjock de flesta av hans.

Spiring sa...

Sexan är väl Watchmen.

Vixxtoria sa...

Femman är ju C S lewis Narnia. Den sista striden (som jag faktiskt köpte för bara ett par dagar sen, så nu är min serie komplett härhemma, och jag kunde till och med kontrollera att jag hade rätt).

Jag har lite frågor på sidan 66 hos mig nu, förresten. En av dem kommer från en bok som jag inbillar mig att du har läst (men jag kan ha fel, jag har aldrig sett den omnämnd på din blogg, men det är liksom en ganska typisk Petter-bok.)

Konungen sa...

åttan är Zazie o tian är Monsieur av Touissant

Petter Malmberg sa...

Konungen: Det är naturligtvis riktigt.

Vixxtoria: En Petter-bok skulle kunna betyda vad som helst. Femman är Narnia där alla (utom Susan) lever lyckliga i Narnia-i-kvadrat.

Spiring: Watchmen är rätt.

Ingrid sa...

Dansken är Hans Scherfig.

Petter Malmberg sa...

Hans Scherfig är alldeles riktigt.