tisdag 24 augusti 2010

Tematrio: Sommarn dör


Lyran vill veta vad vi lläst under sommaren.

Alan Moore - Alan Moore's Writing For Comics
Jag vet inte om jag direkt lärde mej så mycket om att skriva serietidningsmanus av Alan Moores essä men den ger en inblick i hans författarskap - Moore använder flitigt sina egna verk som exempel. Det är en artikel från början, utgiven i bokform (eller snarare albumform) med nya illustrationer av Jacen Burrows.
Warren Ellis citeras på baksidan att boken hör hemma bredvid Eisner och McCloud på den intelligente läsarens hylla. Och det kan väl stämma. Men häftets utförande gör att den i så fall ser lite malplacerad ut. Det är en väldigt ful utgåva - som ser ut att vara riktad till helt andra läsare än intelligenta sådana.

Bryan Lee O'Malley - Scott Pilgrim
Det sista häftet i denna tecknade serie kom ut nyligen. Och hade en hel del att leva upp till. I stort tyckte jag det gjorde det. Även om det inte är det bästa av de sex häftena (jag skrev om boken här på bloggen när jag just läst den, men jag vart inte helt nöjd med det inlägget - det är alltid knepigt att skriva om sista boken i en serie, jag var mer nöjd med vad jag skrev om hela serien dittintills efter den femte volymen).

Jayne Anne Phillips - Lark & Termite
Liksom O'Malley med Scott Pilgrim så hade Jayne Anne Phillips mycket att leva upp till med denna hennes första roman på tio år. Här har jag inga reservationer. Den bästa romanen som jag läst den här sommaren.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag läser Lark & Termite just nu, tack för rekommendationen. Jag har inte läst så långt, men hittills är den suverän.

Utifrån din rekommedation har jag även bokbörsat till mig Tiggarnas strejk :-)

Petter Malmberg sa...

"Tiggarnas strejk" är en bra bok.