söndag 10 oktober 2010

5 bra taiwanesiska filmer


Idag är det Taiwans nationaldag. Jag har inte läst särskilt mycket taiwanesisk litteratur och hoppar därför över bokdelen och låter istället Taiwan idag representeras av en lista på fem filmer. Ibland buntar man samman filmer från Folkrepubliken Kina, Hong Kong och Taiwan under paraplynamnet kinesisk film. Men det är tre rätt olika filmtraditioner.
I alla fall - fem filmer av tre regissörer:

Hålet
Udda film av Tsai Ming-liang om en man som har ett stort hål i sin lägenhet. Som gör att han kan betrakta grannarna. Jag fick intrycket av att det var en komedi. Men jag är inte säker.

Lust, caution
Ang Lee har ett lite annat filmspråk i sina taiwanesiska filmer. Flera av hans amerikanska filmer, som till exempel Hulken, hade nog tjänat på att istället gjorts såsom taiwanesiska. Tyvärr kom mottagandet av den här att kretsa lite väl mycket kring enbart en aspekt av filmen.

Mat, dryck, man, kvinna
Den här tidiga Ang Lee-filmen skiljer sej en hel del i ton från den senare Lust, caution. En av en handfull filmer som fått matlagning att verka spännande. Och en film som gör en på gott humör.

Millenium Mambo
En av de mest firade taiwanesiska regissörerna heter Hou Hsiao-hsien. Det går en serie med hans filmer nu på Cinemateket. Den här från 2001 är den enda ur hans filmografi som jag har sett. Så jag kan inte säja hur representativ den är. Hans filmer brukar säjas vara kända för sin långsamhet, men jag tror i stort sett alla taiwanesiska filmer som jag har sett har varit långsamma.

Vad är klockan i Paris
Ännu en udda film av Tsai Ming-liang. Lite muntrare än Hålet. En ung man som saknar en kvinna som flyttat till Paris för fram stadens klockor till den franska tidszonen.

Inga kommentarer: