lördag 2 oktober 2010

Martin Ljung


"Jag är här för att införa humorn. Förr fanns här inte humor för fem öre. Nu finns det. För fem öre." (ur Funny Boy)

När jag var liten så sände de ibland gamla Knäppupp-filmer på TV. Med Povel Ramel och Martin Ljung och dom. Martin Ljung var alltid min favorit.

De sände även repriser av en radioföljetong kallad Dickie Dick Dickens där Ljung spelade den hårdkokte hjälten (bilden till inlägget är tagen från radioprogrammet). Det var nån slags deckarparodi som också fanns i B. Wahlströms bokserie med gröna ryggar. Med en bild på omslaget av Martin Ljung. Jag läste flera av de böckerna.

En sketch eller sång med Martin Ljung får mej idag snarare att känna mej nostalgisk än att skratta. Men många av sketcherna var roliga. Som den "Fingal Olsson" vars inledning jag citerar ovan.

Martin Ljung skrev sällan sitt eget material men la till och ändrade i sina monologer och gjorde de till sina på scenen.
Så ingick "Fingal Olsson" i Povel Ramels och Hasse Ekmans revy Funny Boy (som också innehöll en av de bästa Martin Ljung-sångerna: "Svarta Malin".) Medan själva den sketchen skrevs av Hans Alfredson och Tage Danielsson. Flera av skämtets varianter och namnet Fingal Olsson stod Martin Ljung för.

Och pauserna.

"Ni kan ju tala med Fingal Olsson, han sitter där borta."

2 kommentarer:

Konungen sa...

ord!
Man säger välan så
Dickie Dick Dickens is kung

Petter sa...

Det var nåt visst med Dickie Dick Dickens. Egentligen tror jag att böckerna skrevs av ett tyskt författarpar. Men det var sättet Martin Ljung och de andra läste historierna som gjorde det hela.