onsdag 16 mars 2011

August Strindberg - Ordet i min makt. Läsebok för underklassen

Mellan Moraliteter och Garderingar så sammanställde Jan Myrdal detta urval av August Strindberg.

Det har en slagsida åt det humoristiska och samhällskritioska hos Strindberg. Som "De lycksaliges ö" eller "August Strindbergs lilla katekes för underklassen".
Men framförallt märks det att Myrdal valt Strindberg-texter han gillar.

Det är en trevlig bok, kanske den bästa ingången till Strindberg som finns på svenska. Den har kommit ut på tyska och japanska. En andra utgåva kom i början av 90-talet. En tredje vore en bra idé.

Det exemplar av boken jag har är mitt tredje eller fjärde. Jag har gett bort dess föregångare. Men som tur är är det ex jag har nu alltför slitet för att ge bort.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sannerligen en fin bok, vilken öppnade världen för mig, liksom Myrdals första i och för sig. E

Anonym sa...

Fast jag vill inte glömma Lindkvist eller Palm. E

Micke menar... sa...

Jag jobbar själv med Strindberg nu. Vi sätter upp Den Fredlöse som ju inte är den vanligaste av Strindbergs pjäser.
Gå gärna in på: http://www.klingvall.com/blogg

Petter Malmberg sa...

Kul. Den kan inte vara uppsatt många gånger.
Jag tror faktiskt jag har läst den en gång i tiden. Åtminstone så har jag sprättat upp pjäsen i en volym med Strindbergs Ungdomsdramer.