lördag 12 mars 2011

Simone de Beuvoir-omslag



Mandarinerna av Simone de Beuvoir är en riktigt bra roman om en grupp franska intellektuella efter andra världskrigets slut. Jag har, och har läst den, på engelska. Varför vet jag inte riktigt.
Möjligen så hade den svenska översättningen ännu inte kommit ut när jag köpte den, kanske visste jag bara inte att den fanns.

Jag har den i Fontana Modern Novels. Som gav ut fyra av de Beuvoirs böcker. Alla med fotografier av nakna kvinnor på omslaget. Vilket man ju kan tycka är ett underligt val. Jag har en till i serien, den tidiga (och rätt dåliga) She came to stay (L'Invitee). Det omslaget pryds av ett foto på en barbröstad ung kvinna.

Fast omslaget till De vackra bilderna är kanske det mest smaklösa av kvartetten. Det är nästan lite synd att jag istället har den första svenska utgåvan med en fullt påklädd kvinna på framsidan.

Böckerna har kommit ut i två omgångar på Fontana. Med olika omslag. Fast med ett gemensamt tema.
Också de andra utgåvorna har lättklädda kvinnor på omslaget.

Inga kommentarer: