torsdag 17 mars 2011

Ungersk bokgeografi


Evigt O har i sin bokgeografi kommit till Ungern.

Berätta om en ungersk bok
Peter Zsoldos - Det sista uppdraget
I början verkar det här vara en rätt normal rymdskeppsroman. Men den blir efter hand till något märkligare. Ungersk science fiction när den är som bäst.

Berätta om en ungersk författare
Ferenc Karinthy
Poet, romanförfattare och vattenpolomästare.
Jag har bara läst en bok av Karinthy. Men han verkar ha varit en intressant person. Den jag läst är hans enda internationellt kända. Epepe. Där en språkforskare råkar hamna på fel plan och kommer till en stad med ett språk han inte kan identifiera. Ordens betydelse och uttal verkar ändra sej från dag till dag. Kafkamaista.

Berätta om en ungersk bok man är nyfiken på
Sándor Márai - Glöd
I kommentarerna till mitt inlägg 5 bra ungerska böcker så rekommenderade ett par den här. Som ska va poppis.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vart tog Györgi Konrad vägen? E

enligt O sa...

Glöd ja, tillhör de böcker i min hylla som jag har mest dåligt samvete för att jag aldrig kommer mig för att läsa. Du är bra på det sättet.

Petter sa...

Det är bra man är bra till nåt.