torsdag 3 mars 2011

Vi ses på Plurdag


I romanen Vi ses på Plurdag av den belgiske humoristen Paul van Herck så finns det en åttonde veckodag enbart för de rika. Denna Plurdag är byggd på insparad tid och under den har de riktigt rika världen för sej själva.

Insparad tid som blir fler kalenderdagar återfinns också i Marcel Aymés "Tidkortet" där tiden blir ransonerad och följaktligen en svartabörs-vara.

Också Aymé håller en humoristisk stil men behandlar temat allvarligare än Hercks farsartade satir. Hjälten hos Herck blir en av de väldigt rika efter att ha skrivit Bibeln. Som bekant något av en försäljningssuccé.

Förutom Vi ses på Plurdag har jag bara läst en kort novell av Paul van Herck och den var inte bra.

(Inlägget först publicerat här den 26:e januari 2009. Då som en kommentar till att jag var tvungen att ta en extra dag för att avsluta en temavecka: "Denna åttonde dag blir ju nu inte av därför att du är ofantligt rik. Utan pågrund av det att jag är lat. Men om vi inte vore lata så skulle vi väl vara rika."
De här repriserna skulle kanske kunna ses som ännu ett belägg för min lättja.

2 kommentarer:

mind the book sa...

Aymé... Aymé... det kändes bekant.
Först tänkte jag på Sternberg http://lasdagboken.blogdns.com/2007/index.php?entry=entry070213-234758
, men man har ju en läsdagbok, så Aymé kunde lokaliseras med mer precision http://lasdagboken.blogdns.com/2007/index.php?m=06&y=07&d=23&entry=entry070623-102804

Petter Malmberg sa...

Jacques Sternbergen verkar rätt kul.

Jag tror "Tidkortet" finns med i "Mannen som kunde gå genom väggar" (som den heter i översättning).