tisdag 26 april 2011

Let's go to Zanzibar



"Zanzibar" är från en demo med Honey is cool. Det var den första Honey is cool-låt jag hörde. Den spelades på vad jag tror hette P3 Demo.
De ställde genom radioprogrammet också upp i en alternativ melodifestival för låtskrivande ungdom. Men jag minns inte säkert om det var med den här låten. De vann inte i vilket fall.
Texten till "Zanzibar" är inspirerad av Joakim Pirinens ensidare "En besynnerlig dröm" där en pojke drömmer att han borstar tänderna - "Plötsligt gick jag ända fram till handfatet!"
I sista rutan vaknar han upp på sin flodhäst på väg mot Zanzibar.
Den finns i albumet Gas.

Karin Dreijer som sjöng i Honey is cool har senare bildat banden The Knife och Fever Ray.
Zanzibar är en självstyrande del av Tanzania, som idag firar nationaldag.

4 kommentarer:

Konungen sa...

Detta kan va ditt bästa inlägg ever!!!

Petter sa...

Tack, kanske.

Konungen sa...

Jag tokgillade det
Det började med freijer o slutade i tanzania, o däremellan massa kul
o ja det hette demo

Anonym sa...

Tja, det har varit en hel del bra buttra inlägg, det om Tälje tokar som ett exempel. The Knife är jag mycket förtjust i. Nyerere. E