torsdag 16 juni 2011

Den fantastiska romanen


Den bok som fick mej att börja läsa SF var Den fantastiska romanen 4, red. Sam J. Lundwall.

Jag hittade den på Myrorna första året jag bodde i Malmö. 1993 borde det väl ha vart.

Egentligen hade jag inte tänkt köpa boken utan enbart Den fantastiska romanen 2. Som innehöll gotisk skräckromantik. Skräck var då den populärgenre jag helst läste. Och jag hade en förkärlek för äldre skräck.

Men bägge böckerna kostade fyra kronor (prislapparna sitter kvar) och den fjärde hade ett omslag av Hans Arnold. Vad som var billigt att köpa på Myrorna och liknande ställen hade en viss inverkan på min läsning. Något som har bidragit till att ge mej en god och bred beläsenhet. Snålhet är en underskattad dygd.

Den fantastiska romanen var en antologiserie i fyra delar utgiven i början av 70-talet. Den påminner i sitt urval om flera liknande engelskspråkiga antologier som till exempel science fiction through the ages av I. O. Evans. I ett försök att sälja böckerna till ett sf-skeptiskt Sverige så har Lundwall försett kapitlen i boken med studieuppgifter.

Första delen har månfärder från antiken och liknande. Tredje viktoriansk science fiction (nog egentligen den intressantaste delen av serien).

Medan den fjärde har undertiteln "science fiction i dag). Och helt enkelt är ett novellurval med mestadels engelskspråkig sf.

Antologin innehåller klassiker som den korta "Svaret" av Frederic Brown och långnovellen "Blommor till Algernon" av Daniel Keyes.

När jag först läste boken tyckte jag bäst om novellerna "Hur Jorden befriades" av William Tenn och "I kön" av Keith Laumer (som till min förvåning påminde mej om en av Franz Kafkas vinjetter) samt ett romanutdrag av Robert Sheckley. Och den avslutande essän av Alfred Bester med en massa oanvända idéer och utkast ur hans anteckningsböcker.

Gemensamt för dessa var att de var mer eller mindre satiriska. Och påminde en hel del om den sortens böcker jag redan läste.

De författare i boken som jag gillade var de som jag kollade efter när jag började läsa fler antologier och tidskrifter i genren. Och jag införskaffade romanen Världar utan gräns av Sheckley, den som fanns i utdrag i Den fantastiska romanen 4.

2 kommentarer:

Konungen sa...

dom böckerna är dock rejält dyra på ställen som mestadels säljer bäöcker
o snygga är dom

Petter sa...

Om de är utgallrade från biblioteken, som mina är, så är de nog inte så dyra.

Men de är väl annars rätt eftersökta. Och snygga.