söndag 8 januari 2012

Citerat från veckans läsning

"men just nu mindes jag bara hans kropp mot min kropp när han var liten och jag bar honom under armen vart jag än gick; den fastheten, den tilliten, och de få ord han sa om och om igen, som var de enda ord han kunde, och mitt namn var ett av dem, och jag ville inte släppa."
ur Jag förbannar tidens flod av Per Petterson, övers. Urban Andersson

"Det tog tjugotre år att bygga Keops pyramid. Boswells levnadsteckning av Johnson tog tjugo år i anspråk. Myrdal mätte in i det sista de producerade hyllmetrarna med linjal"
ur Vännerna av Lars Jakobson

"Men jag stod en gång där i julimorgonen med den utdragna lådan framför mig och famlade med handen. Det var ingen dröm. Jag ser det tydligt.
Visst känner jag igen mörkret och vägen genom gräset och ljudet av mina steg som fortsätter bort. Ett varsel som kyler ryggraden. >>Vården gick honom förbi<<, skulle sägnen säga."
ur Gubbsjuka av Jan Myrdal

"Ingen kan varna/de andra. Ingen hör levande/hit. De döda har/tappat rösten."
ur Vad hjälper deten människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar av Ann Jäderlund

Inga kommentarer: