fredag 27 januari 2012

Dag Vags tio bästa låtar


Stig Vig, eller Per Odeltorp som han också hette, dog nyligen. Hans band Dag Vag gav ut flera bra skivor. Med många bra sånger.

Ge bullen ett ben
Inledningsspåret på 7 lyckliga elefanter. "När allting har gått snett/Och inte ens morsan har rätt//[...]Ge bullen ett ben"

Hellre en raket

Kinesiska muren
B-sida till maxisingeln "Blöt dröm". Finns på singelsamlingen Singelbaren. Den bästa Evert Taube-covern i svensk rockhistoria.

Musik
Hyllningssång till musiken som inleder Palsternacka.

Ogräset
Elsa Beskow goes punk med hjälp av Stig Vigs tonsättning - "För vi är bara ogräs vi/Och nåt annat kan vi aldrig bli"

Samma sak

Snorbloos
Dylans "Tombstone Blues" på svenska.

Vad gör du då?


Vaskarubli?
Ebba Grön-cover. Ebba Grön i sin tur gjorde Dag Vags "Flyger".

Veckan/Vild sak
Från liveskivan Scenbuddism
Jag tänkte på måndan
Att jag skulle på tisdan
Gå till dej på onsdan
Säja till dej på torsdan
Att du skulle på fredan
Komma till mej på lördan
Och dricka kaffe på söndan

3 kommentarer:

Spiring sa...

Jag har drömt jag skulle sjunga vad jag känner
hur jag hatar, hur jag älskar, hur jag bannar, hur jag ber
hur i vanvett jag flyr från mina vänner
och i mörkret till den okände ber.

Jag har drömt att jag en visa skulle sjunga
om alla själarnas fasor, alla himlarnas ljus
om när all världen jag ser dansa och gunga
och darra i dåraktigt rus.

Jag har drömt, att när alla stjärnor skina
över vildmark som viskar, vad i ensamheten hänt
att alla vindar som kring tjärnlanden vina
skulle lära mig att kväda vad jag känt.

Jag har drömt att en liten, liten kvinna
skulle söva mig med visor, skulle smeka mig med skratt
och när allt som jag byggt måste brinna
skulle följa mig i elddopets natt.

Jag har tänkt att alla jagande åren,
som ha dödat det jag älskat, som ha stulit vad jag fått
skulle lära mig en visa om våren,
som har bott hos mig och bländat mig och gått.

Jag har trott att alla stormarna som rasat
i min själ skulle blandas till en vansinnig sång.
Att där jag snavat över helvetet och fasat
jag skulle lära mig dess visor en gång.

Men se mitt solur mot middagen skrider,
och aldrig har jag sjungit vad mitt hjärta har bett!
Skall jag sjunga först i dödsskuggans tider,
när det ändlösa mörkret jag har sett?

Skall jag leva tills jag lärt mig att smida
alla rosor, alla fasor till en levande ked,
som skall skälva som en rusig och glida
som en stråkton i dödsmörkret ned?

Spiring sa...

Hur gick det där till? Att det blev två kommentarer istället för en, alltså?

Nå, så här var i alla fall originaltexten till den låt Stickan och Dag Vag gjorde till förmodligen min favorit med dem.

Petter sa...

"Jag har drömt" är nog den bästa Dan Andersson-tolkningen. Hela Palsternacka är väldigt bra.
Dubbelkommentarer händer ibland. Jag tar bort den ena.