söndag 8 januari 2012

De 10 bästa David Bowie-tolkningarna

Idag uppnår David Bowie pensionsåldern. Jag har bara två album med Bowie i min skivsamling - Hunky Dory och Ziggy Stardust. Men de håller jag å andra sidan högt.

För att fira födelsedagsbarnet så kommer här en lista med tio bra Bowie-tolkningar:

Bauhaus - Ziggy Stardust
Passar bäst som följeslagare till den ännu bättre T. Rex-covern "Telegram Sam". Bägge finns på Swing the heartache. The BBC sessions (länken är emellertid till den svagare studioversionen).

Eater - Queen Bitch
Punk-bowie när det är som bäst.

Dana Gillespie - Andy Warhol

Seu Jorge - O Astronauta de Mármore
Jorges gjorde några för många såna här Bowie-covers på portugisiska. Men de är rätt charmiga.

Magnetic Fields - Heroes
En dyster, uttråkad version.

Nico - Heroes
Kompet kanske inte är så bra. Men sången - ni kan behålla era rena toner.

Nirvana - The Man Who Sold The World
Unplugged. Jag var rätt anti den här när det begav sej men den är faktiskt helt okej.

Raconteurs - It ain't easy
Sången som Brendan Bensons band gör är egentligen inte skriven av Bowie, men det är hans version på Ziggy Stardust som de utgår ifrån.

Brett Smiley - Kooks
Glam-bowie när det är som bäst.

M. Ward - Let's dance

2 kommentarer:

tant Hanneles bokparadis sa...

tänk så många konserter man fått se med honom

Petter Malmberg sa...

Jag har aldrig sett Bowie live men jag kan tänka mej att det är rätt speciellt.