måndag 9 januari 2012

Tre barndomsskildringar


Lyran har idag temat barndomsskildringar i sin tematrio.

Jenny Erpenbeck - Ordbok

Jan Myrdal - Barndom
Den kontrovers som en gång i tiden hjälpte att göra boken till en försäljningssuccé riskerar att ge fel bild av romanen och de andra två delarna av trilogin. Barndom handlar inte så mycket om makarna Myrdal. Det är en lysande skriven skildring av en barndom som tar barnets parti.

Tarjei Vesaas - Isslottet
Vacker och hemsk roman om två flickors vänskap. "och för att hon avgett ett löfte att hålla sig undan, kom hon ihåg rader av vällyckade saker som de hade hittat på tillsammans. Och för att hon avgett sitt löfte, fick hon nu det här som en klump i halsen.
Det blev påfrestande. Inte för den vanliga flocken, men för Siss blev det vackert och stort och påfrestande med ens."

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Isslottet är underbar, de andra två vill jag läsa.

Petter Malmberg sa...

Isslottet är en stor liten bok. Fåglarna av Veesas minns jag också som mycket bra.

Jenny Erpenbecken och Jan Myrdalen finns tyvärr inte i tryck. Men finns på bibliotek (förrförra gången jag var på biblan hade jag tänkt låna två Erpenbeck, men det visade sej att jag hade böter och inga pengar).

Och Barndom ska gå att köpa som e-bok, fast den är knappast så svår att få tag på som bokbok.