lördag 17 mars 2012

10 bra irländska skivor

Det är Irlands (och Nordirlands) nationaldag. Som de säkerligen firar därför att min bror fyller år (gratulerar).
Och för att jag ska få en anledning att göra denna lista.

The Boomtown Rats - The fine art of Surfacing
Råttornas tredje album. Måndagshitten framför andra får en ibland att glömma bort resten av albumet som också som helhet är lyssningsbart.
Bästa spår: I don't like mondays

The Chieftains - The Long Black Veil
Skiva där bandet låter gästvokalister som Marianne Faithful, Mick Jagger och Tom Jones sjunga traditionella låtar. Chieftains gjorde flera plattor efter den här som återanvände idén. Och det skulle de kanske inte gjort. Men den här är fortfarande bra (förutom då när Jagger sjunger).
Bästa spår: The Foggy Dew (med Sinéad O'Connors på sång)

Clannad - Clannad 2
Ett av mina absoluta favoritalbum. Jag skriver mer om det på länken.
Bästa spår: An Gabhar Ban

Dubliners - Finnegan Wakes
“My Lord Bishop, Reverend Fathers, Reverend Mothers, Your Excellencies, my Lord Mayor, ladies and gentlemen, and fellow peasants” - med de orden börjar detta livealbum från 1966 med dublinborna.
Bästa spår: Finnegan's Wake ("Om du medan du lyssnar på Dubliners tolkning av sången samtidigt läser texten nedan kan du säja att du har läst "Finnegan's Wake" om ämnet skulle komma upp")

The Johnstons - The Johnstons
Trots titeln så är detta inte första albumet med The Johnstons. Finns utgiven på CD samman med albumet Barleycorn. Ett givet köp.
Bästa spår: The lark in the morning

Shane McGowan & The Popes - The Snake
Underskattad skiva med McGowans band efter Pogues-tiden.
Bästa spår: Her father didn't like me anyway

Planxty - Planxty
De flesta skulle nog om de gick efter omslaget på den här gissa att det var hårdrock. Men som en glad överraskning är det ett folkmusikalbum. Med både bodhrãn och tin whistle och "trad. arranged by".
Bästa spår: The Blacksmith

Pogues - If I Should Fall From Grace With God
Bästa spår: Worms

Them - World of Them
Samlingsskiva med Van Morrisons första grupp. Them gav ut två album och det har getts ut sju samlingar. Detta var den första av dem.
Bästa spår: I'm gonna dress in black

Undertones - Hypnotise
Andra albumet med popmusikens mästare. Undertones ses ibland mer som ett singelband. Men denna fullängdare är mer än summan av sina singlar.
Bästa spår: See that girl


Tidigare irlandslistor:

10 bra irländska böcker

5 bra irländska filmer

6 kommentarer:

Konungen sa...

clannadplattan är nästa komplett faktiskt, sjukt bra

Petter Malmberg sa...

Sjukt bra är orden.

Ingrid sa...

Planxty... de är nog mina favoriter. Jag har en gammal sönderraspad LP- Only our rivers run free gillar jag väldigt....

Finnegan's wake med Dubliners är inte illa den heller. (The Monto är väl med på den skivan? (Ytterligare en favorit)

Petter Malmberg sa...

Monto finns med på Finnegan Wakes (men kallas Mento, titeln varierar på olika skivor och i olika utgåvor av den här skivan också tror jag). Jag har hittills inte begripit vad den låten handlar om. Men den är bra.

En Planxty-skiva som inte är sönderraspad är inte en riktig Planxty-skiva.

Bernur sa...

Vad roligt att du gillar "Worms". Det är länge sen jag hörde Shane MacGowans första soloskiva, men jag har den nånstans hemma, har inga ljuva minnen av den, men kanske det går att höra den? Jag minns att det var en del hårdrock?

Petter Malmberg sa...

Det är ett tag sen jag hörde hela albumet. Jag har ett par av låtarna på en bland-cd. Det är möjligt det egemtligen är en skiva där man hoppar över spår, när jag tänker på det.
Min förtjusning i "Her father didn't like me anyway" kan spela (man förstår fadern bättre i den versionen än i originalet).
Be merry.