måndag 10 december 2012

Jag skriver av det jag tycker är värt att spara på

"För det mesta sitter jag inne och läser och skriver av olika stycken och gör jämförelser mellan böcker, då det är kallt ute och snön ryker förbi fönstret.[...]
Jag skriver av det jag tycker är värt att spara på och nu har jag sju skrivböcker med svarta pärmar fullskrivna med prosastycken och lyrik. En del av dikterna har jag hittat på själv, men det mesta är avskrift av andras dikter. Nedanför brukar jag anteckna var det har publicerats och när, namn på översättare och annat av intresse.
Ibland finns det små fina verser av mera okända förmågor som jag skriver av ur Folket. På tidningen VI:s tonårssidor hittar man ofta fantastiska dikter, inskickade av ungdomar mellan 15 och 19 år. Ungdomen har blivit mycket frimodigare nu än förr och det beror nog på den bättre skolutbildningen. Annars är det dikter av mera kända författare jag samlat, Ekelöf, Pasternak, Theoderakis, Vreeswijk, Rilke, Alvaros, Strindberg och många andra. Om Strindberg sa man i min ungdom att när han skrev för fullt så åt han lika mycket som två grovarbetare."
ur "Evigt kan inget leva. Gösta Lundwall" i Rapport från medelsvensk stad: Västerås av Sture Källberg.
Det är alltså Källberg som skrivit det men Lundwall som berättar. "I hela mitt liv har jag bott i Västmanland, utom när jag gjorde rekryten. Jag vart född den 23 februari 1894 i S:t Ilian." börjar han. Boken kom 1969.

Inga kommentarer: