onsdag 5 juni 2013

5 bra danska diktsamlingar

Det är Danmarks grundlagsdag. Vilket vi firar med en poesilista. 

Inger Christensen - Ljus

"Och solen är till för att älskas."
(övers. M. Silkeberg)
Modernista gav för ett tag sen ut denna Christensens första diktsamling från 1962. Bara delar av den har tidigare funnits på svenska. Redan här har Christensen börjat odla sin egensinnigt vackra variant på naturlyrik. I ett tal hållet 1978 menade Christensen att jaget i poesin är världen som använder sej av ordet Jag för att få kunskap om sej själv. "Jag inbillar mig att Världen verkligen vill veta något om sig själv." (ur "'Världen är oemotsäglig'" i Litteraturens förklädnader, övers. Sven Åhman). 

Pia Tafdrup - Sekundernes bro

"En nattergal behersker alene/en hel sommeraften. Krydser et univers/med sin uforudsigelige sang/sine pauser/ af mørke og lys."
Jag håller på och läser (i lugn takt) genom Tafdrups diktsamlingar. Och har kommit till denna hennes sjätte diktsamling (som jag har i samlingsvolymen Digte 1984-88). 

Pia Tafdrup - Salamandersol 

(Tafdrup läser denna på bilden ovan). Denna diktsamling från 2012 innehåller 60 dikter, en för vart och ett av Tafdrups levnads år. Det blir en slags självbiografisk berättelse. "Jeg skriver dem med samme håb, som dengang/jeg i baghaven begravede/en død fugl,/for at den skulle spire igen." (ur "Breve", den tjugonionde dikten)

Michael Strunge - Popsange

Sångtexter till ett försvunnet musikalbum. 
"Du har gjort karriär i mitt hjärta/och sitter där som ett drottning-bi/och sticker, lägger dina ägg./Å, det surrar i mitt huvud,/och mitt hjärta pumpar honung." ("Monarki", min översättning)

Søren Ulrik Thomsen - Ukendt under den samme måne

"en blå fjäder har jag lagt på bordet för varenda lycklig dag/för varenda lycklig dag har jag lagt den/och just när jag lämnar dig tänder jag ett ljus för dig/och jag går nerför trappan, och du sitter ensam kvar/och jag har lämnat dig, och nu är du alldeles ensam/och ljuset brinner för dig tills jag blåser ut det/ja, det brinner för dig tills jag blåser ut det/och det gör jag:/Nu." (övers. Ragnar Strömberg)

Tidigare listor:
10 bra danska romaner
10 bra danska filmer
5 bra danska skivor
10 bra danska böcker som inte är romaner

Inga kommentarer: