onsdag 11 januari 2017

Lässtatistik 2016


Jag läste 137 böcker 2015. Och 145 böcker 2016. Det låter som om jag läste mer förra året än förrförra året. Men ökningen består framförallt av seriealbum. Tar man bort seriealbumen så läste jag fler böcker 2015 än 2016. Vilket visar på ett av problemen med att räkna lästa böcker. Seriealbum går i allmänhet fortare att läsa än romaner. Populärlitteratur går fortare än tjocka klassiska ryska romaner.
Nu skriver jag inte upp böcker främst för att tävla med mitt forna själv eller med någon annan.
Jag tycker det är bra att ha översikt över vad jag har läst.

Förra året läste jag 95 böcker och 49 seriealbum. Av böckerna (utan seriealbumen) var 53 % skrivna av kvinnor, 46 % män, 1 % blandat.
53 stycken, mer än hälften var från Sverige. 13 från Förenta staterna. 7 från Danmark. 13 från övriga europeiska länder. 4 från Kina. 2 från Kanada. 3 från övriga utomeuropeiska länder. Här känner jag att jag skulle kunna bättra mej lite.

Den författare jag läste flest böcker av var Gun-Britt Sundström: Åtta böcker (och en översättning).

Inga kommentarer: