söndag 1 april 2018

Läst i mars

Eftersom det är första april så funderade jag på att göra ett inlägg med påhittade böcker (Jo Waltons What makes this book so good har två såna aprilskämttexter) men jag tror inte humormängden hade motsvarat ansträngningen.
I alla fall så läste jag flera bra böcker i mars:

Ord för ord. En polygraf av Johan Asplund
Asplunds senaste textsamling (eller polygraf då).

Princessdramer av Elfriede Jelinek
Jag köpte tre böcker på bokrean. Det här var en av dem. Jag har inte gillat det jag läst av Jelinek tidigare. Men tänkte att det var dags att ge henne en ny chans. Och jag tyckte riktigt bra om de här pjäserna om Snövit, Törnrosa och Jackie Kennedy.

Ett nytt Atlantis av Ursula K. Le Guin
Novellhäfte.

The Three-Body Problem av Cixin Liu
Kinesisk science fiction. En mycket märklig bestseller. (Författaren heter egentligen Liu Cixin.)

Asiatisk erfarenhet av Sven och Cecilia Lindqvist
Reseskildring från 60-talet från flera asiatiska länder.


The Finder Library vol 1 av Carla Speed McNeil
Tjock samlingsvolym som innehåller Sin Eater, King of Cats och Talisman. Bilden ovan är dedikationen till Talisman. En mycket bra tecknad serie. Jag har börjat på volym två.

A Princess of Roumania av Paul Park
Första delen i en fantasyserie. Det är vad John Clute kallat för portalfantasy, en trio unga människor kommer till en annan magisk värld. Men den vrider lite på genren. Det visar sej att vår värld inte finns på riktigt utan bara är en fiktiv konstruktion att gömma bokens hjältinna i.

Andra säsongens grödor på flaska av Qiao
Kinesisk poesi. "Mars är en hektisk tid/Ingen av dem som passerar förbi henne lägger märke till fjolårets ammunition/sex kulor/i pistolen i hennes hand" övers. Göran Sommardal

Thiarnia av Pentti Saarikoski
Finsk poesi. "de töntiga tallarna/jag vet hur dom har det/de vill vara härskare/i trädvärlden där björken och granen är de vackra" övers. Mia Berner

August Strindbergs brev 2 1877-1882
Jag är inne på del 3. Det finns tjugo delar. Det är många brev.

Starlings av Jo Walton
Ny samling med noveller, dikter (bland annat sonetter om Godzilla) och en pjäs.

What makes this book so great. Re-reading the Classics of Science Fiction and Fantasy av Jo Walton
Urval med texter Walton skrivit för förlaget Tors hemsida där hon läser om böcker. En bok, Nova av Samuel R. Delany, hinner hon läsa om, och skriva om, två gånger.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Elfriede Jelinek är lite tuff men världen är tuff, gillar hennes Vinterresa.

Petter Malmberg sa...

Vinterresa har jag inte läst.